Månadsarkiv: januari 2014

Vinterspinning med puls 2

I tisdags körde vi återigen vårt vinterspinningpass (kl 19:30 på F&S A6).
Denna gång fick vi testa deras nya investering, Pulsanläggningen. Jag var lite spänd på hur detta skulle fungera och vad det skulle ge för resultat.
Kändes efteråt som att det var ett uppskattat inslag och gruppen bestämde att vi skulle fortsätta med detta på de återstående passen för denna säsong.

För er som hade lite svårt att fastställa er maxpuls så kan ni läsa lite här hur man kan fastställa den med hjälp av några enkla test.

För er som blev lite intresserade av pulsbaserad träning går det läsa mer i denna bok som jag kan rekommendera.

Pulsträning

/Thomas

Annonser

Lämna en kommentar

Under Träning

Vinterspinning med puls

Nu på tisdag får vi möjlighet att testa den nya puls utrustningen som finns i F&S lokaler på A6. Utrustningen bygger på att du vet vad din maxpuls är och matar in denna i en terminal när du hämtar ut ditt pulsband utanför spinninglokalen. Vet du inte din maxpuls kan systemet räkna ut detta åt dig utifrån din ålder som du matar in men maxpulsen skiftar från person till person vilket gör att detta sätt att beräkna maxpuls inte är 100% tillförlitlig.

Jag kommer under mitt pass att referera till vilken pulszon i % av maxpulsen vi bör ligga på utifrån att du är en hyfsat vältränad person.

Maxpulsen är inte allt utan saker o ting händer runt tröskeln där kroppen klarar av att ta hand om de mjölksyra som bildas i musklerna och forsla bort den. När jag överskrider denna gräns så börja det kännas på riktigt och man orkar inte så länge över denna gräns.
För att förtydliga detta så ligger min tröskel för var kroppen klarar att ta hand om mjölksyran på 92% av min maxpuls (uppmätt under tester). Det innebär att ligger jag på en puls strax under 90% så upplever jag det som att här kan jag ligga o pressa  ett bra tag utan att ta slut. För en person som kanske inte tränar så mycket så kan denna tröskel ligga runt 85% av max vilket innebär att det är en otroligt stor skillnad att ligga på 90% för denna person eftersom den då redan har passerat mjölksyragränsen. Men vi förutsätter på tisdag att vi är relativt vältränade.

Jag vill passa på att säga att ni som kommer på tisdag kom i tid för att vi ska kunna logga in pulsbanden. Ta med er något som ni kan lämna i pant för pulsbandet t ex ett körkort/ID kort.

Nedan ser ni ett exempel på min pulskurva under mitt vinterspinningpass. % av maxpuls ser ni på axeln till höger.

VinterspinningPuls

Lämna en kommentar

Under Träning, Vinterspinning

Vinterträning….

Nu var det ett tag sedan sist som vi gjorde ett inlägg här på bloggen. Känns som att vi har gått i vinteride men så är det inte riktigt. Själv har jag kört i 2 månader nu med mitt vinterupplägg som jag har knåpat ihop själv denna gång. Känns bra just nu och värdena som jag genererar underpassen ser ut till att vara tillräckligt bra. Har ju som ett av min mål under vintern att köra min a 4:or på minst 400 w i snitt och just nu så ser det överkomligt ut. Ge mig en månad till så ska jag vara där.

För ca 2 månader sedan gjorde jag ett första hemma byggt test som bygger på hur du återhämtar dig pulsmässigt under 6 st intervaller, läs om  testet här. Jag gjorde om detta test för några veckor sedan och det pekade då åt rätt håll. Passade också på att göra ytterligare en variant av test, padillatest, för någon vecka sedan eftersom det är många som kör just detta test.  Läs lite här om hur vår vän Henrik Öijer gör sitt test. OK jag gjorde en liten egen variant av testet där jag bara kör varje set i 3 min istället för 4 och höjde med 40w  per gång för att korta ned testtiden lite. Det viktiga är ju att man gör lika från gång till annan så att de går att jämföra (tror mitt pulsband börjar att ge med sig lite).

Test
Ska bli intressant att se här i mitten av februari om det har blivit någon förändring.Har tänkt att köra ett test var 6-7 vecka för att se hur utvecklingen går.

För att riktigt drömma sig bort i vintermörkret så tittade jag lite på förra årets världscuptävlingar i MTB t ex i Mont Sainte-Anne. De grabbarna kan köra. Känns nästan som att det bara är ett varv de ska köra med den farten och aggressiviteten de har. Det är en bit till innan jag är i den formen 😉

/Thomas

Lämna en kommentar

Under Tester, Träning